A csontritkulás tünetei

A csontritkulás kezelése, megelőzése

 

A csontritkulás meghatározása

A csontritkulás vagy más néven oszteoporózis elsősorban az életkor előrehaladtával kialakuló betegség. Az oszteoporózis görög eredetű szó, csontlyukasodást, vagyis a csont porózussá válását jelenti. Jellemzője, hogy a csontképződés jelentősen lelassul, a csontok leépülése felgyorsul, aminek következtében nagymértékben csökken a csontozat mennyisége, romlik az összetétele, fokozva ezzel a csonttörés veszélyét.  Először a nagyobb szivacsos állománnyal rendelkező csontokban alakul ki, ez a magyarázata annak, hogy idős korban igen gyakori a combnyak- vagy csuklótörés.

 

A csontritkulás okai

A csontritkulás kialakulása elsősorban az életkorral, a test elöregedésével van összefüggésben. Fontos befolyásoló tényező, hogy az érintett beteg életének első évtizedeiben milyen minőségű csontozat alakult ki, továbbá, hogy 30 év felett milyen ütemű a csontok leépülése.

További kiváltó ok lehet a hormonszint változása, mivel a csontépítésért elsődlegesen a nemi hormonok (főként az ösztrogén) felelnek. Alacsony hormontermelés esetén tehát nő a csontritkulás esélye, ennek értelmében az alacsony tesztoszteron-szinttel rendelkező férfiak szintén nagyobb veszélynek vannak kitéve. Bizonyos betegségek, melyek hormonszint változást okoznak, vagy összefüggésben vannak a csontozat felépítésével szintén kiváltó okai lehetnek a csontritkulásnak.

Kik veszélyeztetettek?

Minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel szenved csontritkulásban, így annál nagyobb a csonttörés kockázata. Bizonyított tény, hogy a betegség örökletes, mivel összefügg a kapott gének minőségével. A testfelépítés szintén befolyásoló tényező: minél alacsonyabb vagy soványabb valaki, annál kisebb a csonttömege, így a csontok leépülése is gyorsabban zajlik le.

Sokan nem tudnak róla, hogy a helytelen életmód is komoly szerepet játszik a csontritkulás kialakulásában. Veszélynek vannak kitéve, akik dohányoznak, túlzott mértékben fogyasztanak alkoholt, keveset mozognak, vagy túl sok szánsavas üdítőitalt fogyasztanak, ugyanis az előállításukkor használt foszforsav felerősíti a kalcium- és D-vitaminhiány csontokra gyakorolt rossz hatását.

A hormonszint változásával vagy a csontozat felépítésével összefüggő betegségek miatt veszélyeztetettek továbbá, akik például D-vitamin-, kalcium-, K-vitamin- vagy magnéziumhiányban szenvednek, de rizikófaktort jelentenek a gyomorbetegségek, az emésztési zavarok, a pajzsmirigy működési zavarai is.

 

Mit lehet tenni?

Csontjaink épségének megőrzése érdekében fontos a megfelelő ásványi anyag és vitaminpótlás, és a fizikai állapottal összhangban lévő gyógytorna, testmozgás.

Fogyasszunk kalciumban gazdag ételeket, mint például a brokkoli, a zabpehely, különböző halak, a tojássárgája vagy a mandula, illetve gondoskodjunk a megfelelő D-vitamin és K-vitamin bevitelről.

 

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!