A porckopás első jelei

Porckopás esetén eleinte gyakran nem érzékeljük a porc szerkezetében bekövetkezett változásokat. Egy mikroszkóp és egy rendkívül érzékeny röntgen meg tudná mutatni számunkra a szerkezeti sérüléseket, és a csontok közötti tér szűkülését, ami a porcréteg elvékonyodásának köszönhető. A csontok felszínén bekövetkező változások első jeleit is felismerhetjük, a kezdődő kinövéseket, melyeket oszteofitáknak hívunk. 

6 dec. 2016

Az első tünetek fokozatosan és a következő formákban jelenhetnek meg:
- Az ízületek fájni kezdenek nagyobb megterhelés esetén, olyanoknál, amelyek korábban nem okoztak különösebb problémákat. Például ha fizikai munkát végzünk, fájdalmat kezdünk el érezni, különösen az esti órákban, munka után. Vagy rendszeresen futottuk le a kedvenc útvonalunkat mindenféle probléma nélkül, de most minden egyes futás után fájdalmat érzünk. A változó időjárás során tapasztalt fájdalmat sem szabad alábecsülni. Előfordul, hogy ilyenkor fájdalmat érzünk olyan ízületekben, amelyek a múltban valamilyen módon sérültek. Ez is az ízületi kopás jele lehet.
- Hosszabb ideig tartó ülés vagy fekvés utáni első mozdulatnál néha hirtelen fájdalmat érezhetünk. Ezt nevezik kezdődő fájdalomnak. Ez csak egyszer vagy néha fordul elő, azonban nagyon kellemetlen. A térd esetében, ha sokáig ülünk egy helyben, aztán felkelünk a székünkből, hirtelen és gyors fájdalmat érzünk, ami miatt még vissza is eshetünk. Aztán ha néhány lépést megteszünk, a fájdalom el is múlik. Csípőízület esetén a fájdalom a külső combba vagy az ágyéki gerincbe hatol. Ha ez gyakrabban megtörténik, valószínűleg a porckopás kezdeti tünete lehet.
- Reggelente, amikor rosszul kelünk fel, merevséget érzünk. Úgy érezzük, mintha össze lennénk kötözve. Ebben a pillanatban nem tudjuk elképzelni, hogy ugorjunk egyet és menjünk. Több időre van szüksége a mozgásszervi rendszernek, hogy normál állapotba kerüljön. Ki kell nyújtsuk a lábainkat vagy karjainkat, csinálnunk néhány gyakorlatot, hogy ízületeink a megszokott pozícióba kerülhessenek.
- Nagy terhelés után az ízületek bedagadnak, és fájnak néhány napig. Ha hasonló korú barátokkal sportolunk, és csak nekünk van ízületi problémánk ezután, ez azt jelezheti, hogy az ízületeink kopottak, és intenzívebb gondoskodásra van szükségük.
- Csökkenő mozgástartományt észlelünk: nem tudjuk teljesen behajlítani a térdünket, nem tudunk terpeszben állni, mint régen. Ezért ajánlott, hogy például havonta nyújtsuk az ízületeinket extrém helyzetekbe, és ezekben a helyzetekben érdemes összehasonlítani a szimmetrikus ízületek, például a csípő jobb és bal oldalának mozgékonyságát.
- Az ízületek felgyorsult kopása az ízület megnagyobbodásához vezethet. Ha hosszú távon különbséget érzékelünk a jobb és a bal térd között, valószínűleg egy nagyobb ízület érintett. Az is gyanús, ha egy ízület gyakrabban dagad be, mint a másik.
- Ha a szimmetrikus ízületek közül az egyik formája megváltozik, és látjuk a deformitás tüneteit, ez is a porckopás egyik változata lehet, annak ellenére, hogy fájdalmat még nem érzünk.
- A térdízületek kopásának első jelei érezhetők a lépcsőkön való lefelé sétáláskor.
A fent említettek bármelyike tünete lehet a porcok kopásának vagy a kezdeti atrózisnak. Ekkor tényleg ideje elkezdeni intenzíven gondoskodni az ízületekről. Olvassa el Az ízületi gondoskodás 10 parancsolata című cikket.
Ne hezitáljon orvoshoz fordulni, ha:
- az ízülete gyakran fáj és bedagad,
- az ízülete merev, kevésbé mozgékony,
- az ízülete megnagyobbodott,
- az ízület formája megváltozott.

Promóciók és érdekes cikkek e-mailben.

Íratkozzon fel hírlevelünkre!
Hogy néz ki a hírlevél?