Az ízületi táplálás egyéni szükségletei

Az emberek egyéni energia- és tápanyagszükséglete nagyon változó. Mit vegyünk tehát figyelembe?

8 dec. 2016

Ha csak a bazális metabolikus rátát (BMR - a szervezet alapanyagcseréjéhez szükséges energiát) vesszük figyelembe, akkor is látható, hogy egyénenként eltérő az energia- és tápanyagigényünk. Az alapanyagcsere általában a kor előrehaladtával csökken, a nőknek a férfiaknál alacsonyabb az energiaigényük. Növekszik, ha mozgunk, és nagyon sok egyéb tényező is befolyásolja, így például a stressz, az egészségi állapot, a környezeti levegő hőmérséklete, az étrend összetétele, stb. Ezt egyszerű megértenünk, de mi lehet számunkra mégis meglepő? Ha két azonos korú és testsúlyú nőt vagy férfit hasonlítunk össze, akiket ugyanolyan környezeti hőmérséklet vesz körül, azonos a stressz és a fizikai aktivitás szintjük, az alap energiaszükségletük között akár 50% különbség is lehet! Ez hogyan lehetséges? Mindegyikünk egyedi emberi lény egyedi DNS-el, amely kódolja sejtjeink aktivitását, szerveink és a szöveteink szerkezetét, képződésüket és lebomlásukat, csakúgy mint enzimeink mennyiségét és aktivitását, melyek a szervezetünkben zajló kémiai reakciókat irányítják.
Az ízületekkel és porcokkal a következő a helyzet:
- Az egészséges porcok fenntartásához szükséges tápanyagigény egyénfüggő, mert az ízületek anyagcseréje egyéni eltéréseket mutat. Ez főként a porcsejtekben lévő enzimek egyéni aktivitását jelenti, amelyek a porcok makromolekuláinak szerkezetét képzik, és ezért a porcregenerálódás képessége is változatos képet mutat.
- A porcok kopása változik életünk során, és ez is egyénfüggő: a porcok degenerációja bekövetkezhet azonos ütemben, majd hirtelen felgyorsulhat, majd a degenerációs folyamat egy időre meg is állhat.
- Ha megsérülünk, és ízületünk az érintett porccal együtt károsodott, kedvező hatása lehet a fokozott tápanyagbevitelnek. Az emelt tápanyagbevitel a porcok egészségének fenntartásához hónapokig szükséges lehet.
- Az alapvető tápanyagok iránti igény összefüggésbe hozható a fizikai aktivitással is. Általában nagyobb megterhelés fokozza szervezetünk tápanyagigényét, különösen az igénybevitelt követően.
- Az egyéni tápanyagszükséglet nemcsak általánosságban függ a testmozgástól, de az is számít, hogy a mozgás során hogyan és melyik testrész van kitéve igénybevételnek. Feltételezhetjük, hogy egy futó térdének nagyobb szüksége van a regenerációra, mint egy úszónak.
- A tápanyagszükséglet összefügg a vékonybélben történő felszívódás mértékével is. Idősebbeknél a felszívódás mértéke, és a tápanyagok szervezeten belüli hasznosulása is alacsonyabb lehet. A belek állapota, az étrend, és a teljes gyomor-bélrendszer (enzimek, bélbaktériumok) állapota szintén befolyásolja a tápanyagok felszívódását.
- Az ízületek táplálásához szükséges tápanyagok mennyisége függ továbbá a testsúlytól is. Pl. a glükózamin általánosan javasolt napi adagja 20 mg/ttkg. Tehát egy 50 kg-os ember számára napi 1000 mg glükózamin bevitele ajánlott, míg egy 100 kg testsúlyú embernek ennek a kétszerese, azaz 2000 mg.
Az ízületek számára hasznos tápanyagok egyedi szükséglete még sok más tényezőtől is függ, például az adott ízület egészségétől, a porcot tápanyaggal ellátó ízületi membrán aktivitásától és állapotától, a porcban lévő porcsejtek mennyiségétől és aktivitásától, és még sok más faktortól.
Az ízületek számára fontos tápanyagok leggyakoribb forrása a glükózamin, a kondroitin, a kollagén és a zselatin. Ezek tartalmazzák azokat az alapvető összetevőket, amelyekből felépül a porc. Az ízületek egészségét támogató tápszerek általában ezeket az összetevőket tartalmazzák. A porc helyreállításában számos egyéb anyag is részt vesz, így a C-vitamin, a réz, a kén (például MSM formájában), a mangán, stb. Ezért a változatos étrend nélkülözhetetlen része az ízületi gondoskodásnak is.
Mivel a porcok regenerációja egy relatív lassú folyamat, fontos, hogy hosszú távon, megfelelő tápanyagokkal lássuk el az ízületeket.

Promóciók és érdekes cikkek e-mailben.

Íratkozzon fel hírlevelünkre!
Hogy néz ki a hírlevél?